به نام خدا
کمدی اجتماعی
یادداشتی بر کمدی بینظیر آدمهای ناشناس، اثر ماریو مونیچلی، محصول ایتالیا، ۱۹۵۸
I Soliti Ignoti 1958
طنز اجتماعی را میتوان از زبان مردم کوچه و بازار شنید. مردم به ذوق و قریحه یاد گرفتهاند که چگونه معضلات و مسائل جدی را در قالب طنز بیاورند و از این طریق موضوعات تلخ را با بیانی شیرین همراه کنند. آنچه به سادگی و به حکم قریحه و ذوق بر زبان مردم جاری میشود، اما در سینما کار بسیار دشواری است که هرکسی نمیتواند آن را انجام دهد. تعداد کمی از افراد هستند که میتوانند در سینما با مسائل جدی جامعه، شوخی کنند، بدون آنکه از جدیت موضوع بکاهند، یا از آن طرف بام بیافتند و جدیت و تلخی بر اثر چیره شود و دیگر بار طنز و کمدی نداشته باشد. این که نه از این طرف بام بیافتی، نه از آن طرف بام. نه آنقدر جدی و تلخ بسازی که دیگر اثری از کمدی نباشد، و نه آنقدر کمدی بسازی که جدیت موضوع از بین برود و به لودگی و مسخرگی تبدیل شود. در سینما تعداد کمی هستند که میتوانند چنین کاری کنند و ماریو مونیچلی قطعا یکی از آنهاست. فیلم آدمهای ناشناس از آن کمدیهای جدی تاریخ سینما است. آنچه مونیچلی آموخته این است که یک حرف جدی را با زبان کمدی بیان کند و تلخی را با شیرینی به کام ما بیاورد. آدمهای ناشناس، فیلمی است که یک قصه سرراست دارد، و البته این قصهای که کل فیلم را شکل داده، تعداد زیادی قصه کوچکتر درون خودش دارد. هرکدام از این آدمهای ناشناس برای خودشان قصهای دارند و حالا کنار هم قصه دیگری دارند. مونیچلی داستان تک تک اینها را برای ما تعریف میکند. ببینید سرگذشت تک تک آدمهای این فیلم را: پسری که در یتیمخانه بزرگ شده، دلهی میکند تا شاید نانی برای خوردن داشته باشد. اما بالاخره ی را رها میکند تا به سراغ شغلی آبرومند برود. شغل آبرومند؟ منظورم دستفروشی است! راضی شده دستفروشی کند، اما خلاف نکند. بالاخره باید مراقب مادر پیرش هم باشد. او در دنیا فقط مادرش را دارد. این یکی از آن آدمهای ناشناس است. دیگری دختری بیسرپناه است که باید کنیزی دیگران را بکند تا جایی برای زندگی داشته باشد، وگرنه باید شب را در خوابگاه خیریه کلیسا بگذراند. دیگری خلافکار بینوایی است که خواهرش را از ترس گرفتار شدن به فحشا و بیآبرویی، در خانه حبس کرده. او تمام تلاشش را میکند تا آینده خواهرش را تامین کند. خودش میگوید در زندگیاش فقط همین یک نفر (خواهرش) را دارد. دیگری جوانی است که دست آخر برای گذران زندگی، کارگر ساختمان میشود، چون برای ادامه زندگی، هیچ راهی جز بیگاری کردن پیش روی خودش نمیبیند. آن دیگری خلافکاری است که باید از کودک نوزادش مراقبت کند، تا لااقل بچه مثل خودش از آب درنیاید. و دیگری . این سرگذشت آدمهای قصه ما است. آدمهایی که فراموش شدهاند. جامعه و ت آنها را فراموش کرده. آنها را نمیشناسد. از این جهت اسم آدمهای ناشناس» خیلی برازنده این فیلم است. آدمهایی که دوست دارم آنها را جماعت عیّار» بنامم. واژه عیّار در فرهنگ ما معنای خاصی دارد. مراد من اینجا از واژه عیّار، آدمی است که ظاهر بزهکارش، ما را به اشتباه میاندازد و باعث میشود باطن بی غل و غش او را نبینیم. شاید همین آدمهای ناشناس، همین آدمهای ظاهرا بزهکار حاشیهنشین، در درون، انسانتر از منِ مدعی باشند. ببینید سرگذشت این آدمها چقدر تراژدی است، و مونیچلی چقدر خوب آنها را کمدی کرده. شخصیتهای فیلم، گرم، دلنشین و دوستداشتنی اند. مونیچلی از این آدمهای دوستداشتنی کمدی میسازد، بدون آنکه به آنها بیاحترامی کند. این نیز از کارهای دشوار است. اینکه شخصیت را جوری بسازی که مایه خنده باشد، اما حرمت او زیر پا گذاشته نشود. این نیز خودش کاربلدی میخواهد. آدمهای ناشناس، آنقدر کمدی سرگرمکننده و بدون ادا و اطواری است که موقع تماشا، گمان نمیکنیم هیچ حرفِ جدیِ اجتماعی داشته باشد. مانند هر اثر هنری بزرگ دیگر، بیادعا است. وظیفه خود میداند اول ما را سرگرم کند، حرف جدیای هم اگر دارد، بعد از سرگرم کردن ما میزند. خوشبختانه این کمدی خوب و زیبا، مخدر نیست، ناامیدکننده هم نیست. پیچیدگی فیلم پشت ظاهر سادهاش پنهان است و جدیت آن، پشت قیافه سرگرمکنندهاش. دعوت میکنم این فیلم گرم و دلپذیر را ببینیم و سرگرم شویم، و پس از خنده، درباره مساله جدی آن تامل کنیم. پایان.
لینک دانلود و تماشای آنلاین فیلم:
https://www.aparat.com/v/lL5Ow
معرفی فیلم ماجرای ماتئی اثر فرانچسکو رزی
معرفی فیلم انتخاب هابسن اثر دیوید لین
نقد فیلم اجساد عالیمقامها اثر فرانچسکو رزی
آدمهای ,کمدی ,فیلم ,جدی ,مونیچلی ,خودش ,است که ,از این ,آنها را ,آدمهای ناشناس، ,از آن
درباره این سایت