به نام خدا
رویای بیداری
اشارهای مختصر به فیلم سانشوی مباشر، اثر کِنجی میزوگوچی، ژاپن، ۱۹۵۴
Sansho the Bailiff 1954
هرگونه توصیف و نقد درباره این فیلم پیش از دیدن آن، ظلم بزرگی در حق فیلم است. مثل کسی که بخواهد بوی گل را توصیف کند. چگونه بدون بوییدن گل، و با توصیف و تشریح میتوان بوی گل را درک کرد. سینما هم در زمره همین پدیدهها است که جز با لمس و تجربه آن از نزدیک، نمیتوان درباره آن اندیشه کرد. فیلم اگر فیلم باشد، ما را به سفری خیالی میبرد. سفری خیالی که در بیداری رخ میدهد و از این جهت میتوان آن را رویای بیداری» نامید. گفتم فیلم اگر فیلم باشد. مگر میشود فیلم، فیلم نباشد! البته که میشود. اصلا فرق فیلم با تصاویر متحرکی که روی پرده به نمایش درمیآید همین است. هرآنچه روی پرده میبینیم فیلم نیست. بسیاری چیزهایی که میبینیم فیلم نیستند، بلکه تصاویر ضبط شدهای هستند از آدمها و حوادث که روی پرده به نمایش درمیآیند و به اشتباه نام فیلم بر آنها گذاشتهاند، چرا که آنها قادر به خلق رویای بیداری نیستند. تفاوت فیلم با تصاویر متحرک ضبط شده، اساسا و اصلا در همین قدرت خلق رویای بیداری است. با این تعریف، تعداد کمی آثار هستند که بشود نام فیلم بر آنها گذاشت و سانشوی مباشر (میزوگوچی) قطعا یکی از آنها است. فیلمی درباره رنج انسانهای در بند. فیلمی که به سرعت آغاز میشود و همچون رویا و خیالی به سرعت گذر میکند و ناگهان همچون قصهای که انگار در تاریخ گم شده باشد، به سرعت محو میشود.
فیلمی با غمی عمیق، اما نیرودهنده برای حرکت. گفتم که هرگونه توضیحی پیش از دیدن این فیلم، ظلم به آن است. من که به زیادهگویی عادت دارم، اینبار ترجیح میدهم به جای نوشتههای همیشگی، فقط اشارهای کنم و بگذرم. میترسم چیزی بنویسم که در شان این فیلم نباشد و نتواند حق مطلب را ادا کنم. پس همان بهتر که به همین اشاره مختصر، بسنده کنم. پایان.
لینک دانلود و تماشای آنلاین فیلم:
https://www.aparat.com/v/OUTPn
معرفی فیلم ماجرای ماتئی اثر فرانچسکو رزی
معرفی فیلم انتخاب هابسن اثر دیوید لین
نقد فیلم اجساد عالیمقامها اثر فرانچسکو رزی
فیلم ,میشود ,همین ,بیداری ,کنم ,تصاویر ,که به ,روی پرده ,به سرعت ,که در ,فیلم نباشد
درباره این سایت